Olen pessyt, rumpukuivannut ja mankeloinut lakanat. Hyvä minä.

Pyykinhuolto ei ole yksinkertaista.  Kädessäni oli ensin pesukoneen käyttöohje (sivuja 96).  Koneen ohjaustaulussa on 15 eri painiketta, mutta missään ei lue: lakanapyykki.  Ohjaustaulussa on mm. lämpötila, linkousnopeus, ajatus, käynnistys/pysäytys, lisävalintapainikkeet (useita vaihtoehtoja), ohjelmavalitsin (josta löytyy mm. kyllästys), virtakytkin. Löytyy myös kuusi erilaista hipaisupainiketta.

Olen osannut vaihtaa kielen suomeksi.  Tosin pesukone edelleen on päättänyt tervehtiä minua saksaksi: Willkommen.  Minä vastaan tietenkin aina ystävällisesti. Danke. Wie geht´s?  Ymmärretään toisiamme, pesukone ja minä.

Olen nyt ymmärtänyt, että pesukoneessa on NELJÄ erilaista tapaa annostella pesuainetta.

1. Koneen oma ja valmiiksi ohjelmoitu 2-vaihejärjestelmä (tähän kuuluu valmistajan omat pesuaineet kahdessa eri säiliössä).

2. Voisin laittaa omat nestemäiset pesuaineet ja huuhteluaineet isoihin säiliöihin ja kertoa koneelle uudet määrät, jotta se automaattisesti tietää tulevaisuudessa, minkä verran pesuainetta milloinkin.

3. Capslocs systeemi, joka muistuttaa astianpesukoneen tabletteja.

4. Pesuainetta pesuainelokeroon ja huuhteluainetta huuhteluainelokeroon.

 

Arvatkaapas mitä käytän?

Pesin lakanat mahdollisimman yksinkertaisesti: avasin hanan ja pesukoneen luukun, työnsin lakanat koneeseen, suljin luukun (ohjeen mukaisesti heilauttamalla sen kevyesti kiinni), painoin virtanappulaa ja sitten…kaivoin ohjekirjan esille.  Näyttöruutu ilmoitti, että minun pitää valita likaisuusaste. Päätin valita normaali (ollaan sivulla 29). Hetkeen ei sitten tapahdukaan mitään, sillä luen ohjeita. En saa mitään tolkkua, miten edetä. Vihdoin sivulta 39 eteen tulee sana: vuodevaatteet. Nyt puhutaan asiaa, tätä minä haluan. Lakanat ovat vuoteen vaatteita. Käännän valitsimen kohtaan Puuvilla. Näyttöön ilmestyy minulle tiedoksi, että vuoteemme vaatteet pestään nyt 60 asteessa, linkous on 1600 kierr./min. ja aikaa kuluu melkein kolme tuntia. Painan käynnistä painiketta ja jään odottamaan.

Kolme tuntia myöhemmin:

Siirryn lukemaan kuivausrummun käyttöohjetta (sivuja 80). Olen nyt tutustumassa meidän kodinkoneistamme vaarallisimpaan. Turvallisuusohjeita on 53, pesukoneessa niitä oli vain 38. Suhtaudun asiaan nyt syvällä vakavuudella. Kummankin koneen (kuin myös  sen Thö Uunin) ohjeissa muistettiin mainita, että jos ei omaa riittäviä henkisiä kykyjä ei koneita  saa käyttää. Nyt kuitenkin katson, että henkiset kykyni riittänevät pyykin pesuun ja kuivaukseen. Onhan sitä tehty useampi vuosikymmen, pulsaattorikoneen ajoista alkaen.

Edelleenkin alle 8-vuotiaat lapset ovat vaarassa: Pidä lapset loitolla, valvo heidän toimiaan ja valvo lapsia aina kun he ovat pesukoneen lähettyvillä. ”Lasten on ymmärrettävä, millaisia vaaratilanteita pesukoneen väärä käyttö voi aiheuttaa”.  Hassua, että lasten ei tule ymmärtää, kuinka mukavaa pyykinpesu on. Kuinka tärkeää on pestä vaatteet ennen kuin ne ovat liian likaisia jne.

Ohjelmien ja valintojen runsaus uuvuttaa jo alkumetreillä. Jokaista ohjelmaa voin muuttaa halutessani asetuksista tai tehdä ihan omia ohjelmia. Juu, ei kiitos. Haluaisin nyt vaan mankelikuivat lakanat, onko se ihan liikaa pyydetty? Onko?

 Koneessa on painike: Kuivuusaste. Ohjekirjassa lukee: ” Kaikkia kuivuuden perusteella toimivia ohjelmia varten”. Niin, että mitä? Ei elämän kevät. Selaan eteenpäin ja yritän löytää kohdan, jossa lukisi: lakanat ja mankelikuiva. Sivulla 21 alan ihmetellä, että luenko nyt kuivauksesta vai pesusta. Ohjeista löytyy nimittäin monta sivua tarinaa pyykin oikeasta pesusta.

Lopulta ymmärrän, että tämä kuivausrumpu (anteeksi väärä ilmaisu. Huomaan, että koko ajan olen käyttänyt väärää arvonimeä, sillä käyttöohjeen kannessa lukeekin: LÄMPÖPUMPPUKUIVAUSRUMPU. Ei siis ihan mikä tahansa kuivausrumpu) haluaa kuivata vain oikealla tavalla pestyä pyykkiä.  Minun on turha huijata, sillä olenhan jo alistunut siihen, että koneemme keskustelevat keskenään.

Olen sivulla 31 ja vihdoin selviää, että säätönuppi kohtaan Puuvilla ja sitten näyttö ilmoittaa, että minun pitää valita kosteusaste. En jaksa enää miettiä ja selvittää eri kosteusasteiden eroja vaan valitsen: Kostea ja painan ok. Lopultakin voin painaa käynnistä. Jes.

Ukkokulta näki minun istuvan lattialla koneiden edessä ja kysyi: ”Onko ne  vähän monimutkaisia? ( Hei haloo, onko ihan vähän monimutkaisia). Vastasin ystävällisesti:” On, scifejä kaikki”. Tähän ukkokulta totesi, että kunhan olet perehtynyt niihin kaikkiin, niin opastat sitten minulle ne helpot käytöt.  Mitkä ihmeen helpot käytöt? Yhdessäkään ohjekirjassa ei ole ollut sellaista otsikkoa. Jos olisi, niin lukisin vain sen.

Sain muuten kosteat lakanat kuivausrummusta ja ne silisivät mankelissa. Vanha kunnon Upo, sähkökäyttöinen mankeli, mutta ei yhtään ainutta nappulaa. Ihana kodinkone. Pelkäsin, että lymyilevä sähkömme saa Uponkin sekoamaan, mutta uskollinen mankeli teki sen mitä pyysin.

Kuivausrummun sisälle syttyy valo, kun kuivausohjelma alkaa. Valoa palaa muutaman sekunnin ajan. Valolle ei löydy selvitystä ohjekirjasta, mutta uskoisin, että se on turvallisuusvalo. Käynnistäessäni kuivausrummun ehdin vielä valossa näkemään, kun se 7-vuotias lapsi siellä rummussa iloisesti pyörii. Voin siis vielä halutessani keskeyttää ohjelman (tosin siihen voi mennä aikaa ennen kuin löydän ohjekirjasta kohdan: Miten keskeytän ohjelman, jos rummussa pyörii alle 8-vuotias lapsi).