Sunnuntai 10.8.2014

Teen pitsaa ja keskustelen  uunin  kanssa. Se on ihan OK, että painelen nappuloita uunin näyttöruudulla  antamien ohjeiden mukaisesti ja  saan lopulta ihan erillisen pitsan paisto-ohjelman päälle. Sekin vielä, että uuni ilmoittaa äänimerkillä, koska  saan  laittaa pitsan  uuniin. Oikein  ei kuitenkaan ole, että laittaessani pitsaa uuniin näytölle tulee ilmoitus: Laita pelti toiseksi alimmmalle kannakkeelle. Tuli paniiikki, mikä on kannake? Katson kuinka käy pitsan. Uskallanko otaa sen uunista silloin kun se minusta näyttää  valmiilta, vai pitäneekö odotella uunin virallista ilmoitusta? Ehkä  lopetan luovuuden ja tottelen  uunia.

Jatkoa 1: Kymmenen  minuuttia ennen kuin pitsan sai ottaa pois uunista, uuni antoi varoitusäänen.Luuli minun unohtavan.

Jatkoa 2: Kapinaa  havaittavissa, otin  pitsan  pois kaksi minuuttia ennen uunin antamaa  lupaa.

Ykai saaduista kommenteista:  Uuni kyllä huomaa  kapinointisi ennen pitkäää ja laittaa luukun lukkoon

Tiistai 11.8. 2014

Ajattelin, että tänään olisi hyvä päivä jatkaa minun ja uunini tuttavuutta. Leivon siis jotain. Vien tuolin uunin eteen ja etsin pöydälle uunin käyttö- ja asennusohjeen (sivuja 129) ja Leivonta-Ruoanlaitto-Kosteuspaisto ohjekirjasen (sivuja 127). Varaan pöydälle myös lasillisen vettä. Muistan hyvin muutama viikko sitten kun uuni ja minä aloitimme tutustumisen. Minun piti tarkistaa, että siihen saa virrat kytkettyä ja se toimii. Kuvittelin tehtävää helpoksi. Käyttöönotto oppaassa kuitenkin sivulla 36 kerrottiin, että ”ota valmiiksi lasi tai vastaava ja laita siihen n. 1 dl raikasta vesijohtovettä". Käyttöönotto tyssäsi sillä kertaa siihen. Raksalla oli kyllä jo vettä, mutta ei lasia. En osannut aavistaa, että uunilla on jano. Parin päivän päästä yritin uudelleen, nyt jo juomalasin kanssa, ja kas…uuunista tuli esille täyttöputki, joka piti laittaa vesilasiin ja painamalla OK uuni imaisi veden jonnekin.
Nyt olen siis varautunut lasin ja veden kanssa, sillä näillä helteillä uunilla voi olla taas jano. Uunin näytössä lukee: Toimintatavan valinta. Olen jo etukäteen päättänyt, että ystävällinen ja kohtelias toimintatapa on paras ja kerron sen myös uunilleni. En usko, että tämän uunin kanssa on mahdollisuuksia neuvotteluihin.
Voisin leipoa sämpylöitä. Sellaisia rapeakuorisia. Kosteuspaisto kuulostaa siltä, että se olisi se, mitä tarvitaan. Sivulta 41 löytyy Jyväsämpylät. Näitä siis. Tai siis ei. Ehkä ensi viikolla, sillä ohjekirjan taulukossa on suositeltavat asetukset. Menee varmasti viikko, kunnes olen selvittänyt, mitä nuo tarkoittavat. Olen jo saanut ohjeista s. 6 selville, että uunini on H 6X6X ja tässä on viisi kannatintasoa. Numerosarja ei ”aukene” minulle mitenkään, mutta kannatintasojen määrä selvisi ja sekin, että ne on numeroitu uunini sisäpuolelle. Näkkileipä juustolla on tänään ihan hyvää. Juon vesilasillisen.