Seison eräänä päivänä pyykinhuoltotilassa (minulla on sellainen) ja tuijotin kuivauskaappia. Seisoin ihan vaan hiljaa ja paikallani. Koin suuren valaistumisen.

Palataan ajassa taaksepäin.

Edellisessä kodissani minulla oli myös kuivauskaappi. Merkkiä Upo.  Kaksi ohjelmavalitsinta. Toisesta valitsin lämpötilan ja toisesta ajan. Molemmat toimivat valitsinta kiertämällä, eikä missään ollut mitään digitaalisia valoja. Toimi moitteettomasti ja toimii edelleenkin. Hieno laite.

Tuli aika ostaa uuteen kotiin uudet kodinkoneet. Etsin netistä kuivauskaappeja. Niitä löytyikin peräti kaksi eri vaihtoehtoa. Toinen tuo vanha kunnon Upo ja toinen Asko-merkkinen kaappi.  Raksa aikana olen toiminut monesti jotenkin järjettömästi. Tässä yksi niistä tarinoista.

Marssin Askoon (siis huonekalukauppaan) ja pyysin nähdä kuivauskaapin.  Myyjä tuijotti minua ja sanoi, että ei meillä myydä kodinkoneita.  Vastasin, että sitä mieltä minäkin olen, mutta kun netistä ei löytynyt jälleenmyyjää, siispä  ajattelin, että Asko on varmaan oikea  osoite, kun etsin Asko merkkistä kodinkonetta (oi,  mitä järkevää loogista ajattelua!). Toinen myyjä tuli paikalle ja sanoi, että on tätä ennenkin kysytty ja kehotti menemään Giganttiin. Menin, nolona. En voi edelleenkään käsittää, miksi ihmeessä meni Askoon kyselemään kuivauskaappia.

Löysin kuivauskaapin. Valitsin sen, koska siinä oli huomattavasti enemmän erilaisia ohjelmia. Ihan käsittämätöntä toimintaa. MINÄ en voi siis syyttää ketään tämänkään kodinkoneen valitsemisesta. Minä ihan itse valitsin. Minulla on kuivauskaappi, jota 99% käytän vain siihen, että pyykit kuivuvat omia aikojaan siellä oven takana piilossa. Ei siihen ohjelmia tarvita.

Melkein itketti, siis silloin valaistumisen hetkellä.

 Käyttöohjeita 20 sivun verran ja turvaohjeissa vain kaksi mainintaa lapsista. Lapsia pitää valvoa, jotta he eivät leiki koneella.  Minun kykyni arviointi oli tietenkin mukana: ”Fyysisesti tai henkisesti rajoitteisten henkilöiden tai henkilöiden, joilla ei ole kokemusta tai osaamista (sekä lasten), ei tule käyttää kuivauskaappia”.  Siinähän se tuli. Tämän kaapin valinta osoittaa jo henkisen rajoittuneisuuteni.

Minulla on nyt siis Asko kuivauskaappi, jossa kuusi eri nappulaa: Päävirtakytkin, ohjelmanvalitsin, lisävalitsin, näyttö, start ja stop.  Ohjelmavalitsemisesta löytyy vielä lisäksi: Erittäin kuiva, kaappikuiva, normaalikuiva, varma handdukar, aikaohjelma ja tuuletus. Lisävalintoina voin valita lämpötilan, tuuletuksen, expressin tai ajastetun startin. Mielenkiintoista tämä eri kielten sekoitus.

Käyttöohjeissa oli poikkeuksellinen  virkistävä kohta otsikkoon Varma handdukar liityen: ”Ajattelepa  tunnetta lämpimästä aamutakista tai lämmitetyistä monoista,  lapasista ja myssyistä talvella”.

Ajattelen.

Ajattelen myös sitä, että kuivukoot vaatteet ihan keskenään, omia aikojaan kuivauskaapissa. Ei tässä mihinkään ole kiirus.

ps. Välttelen kaikin tavoin Thö Uunin kanssa seurustelua ja nyt myös induktiotason oikean puoleista reunaa…Ei kuulkaa jaksa.