Tiistai 12.8.2014 illemmalla
 
Olen vuorotteluvapaalla tämän vuoden loppuun asti. Tarkoituksena nauttia elämästä, lukea hyviä romaaneja, dekkareita ja vähän perhetutkimuskirjallisuutta.
Tämä suunnitelma ei taida toteutua. Luen uunin käyttöohjetta ja olen suurten kysymysten äärellä. Muutama esimerkki: "Käytä uunia vain tavalliseen paistamiseen, kypsentämiseen, sulattamiseen, lämmittämiseen, ruskistamiseen, umpioimiseen ja elintarvikkeiden grillaamisen. Kaikenlainen muu käyttö on kielletty". 
Nyt en kykene muuta miettimään, kuin mitä tuolla uunilla voisi muuta tehdä. Siis mitä sellaista, joka on jo menty kieltämään?

"Henkilöt, jotka eivät kykene käyttämään uunia...henkisten kykyjen puutteelisuuden vuoksi tai jotka ovat kokemattomia ja tietämättömiä laitteen toiminnasta, eivät saa käyttää tätä uunia ilman vastuullisen henkilön valvontaa tai opastusta." Olen suuren eettisen pohdinnan äärelllä, sillä rehellisesti sanoen koen, että minulla on suuria puutteita henkisissä kyvyissä tämän nimenomaisen Uunin käytössä. Olen myös kokematon ja tietämätön. Nyt siis minun pitää löytää jostakin vastuullinen henkilö. Ei ole ihan helppoa. Tunnen perheeni ja ystäväni, vastuulliset ovat vähissä, vastuuttomia huithapeleita on sitäkin enemmän.
 
Ensi yön mietin myös kohtaa: " Älä päästä alle 8-vuotiaita lapsia uunin lähelle, ellet pidä heitä jatkuvasti silmällä." Mitä ihmettä Uunini aikoo tehdä alle 8-vuotiaille lapsille? Ruiskuttaa vettä heidän päälleen? Miksi Uunini ei pidä pienistä lapsista?
Mitähän on tullut ostettua. Jokin kodin kauhulaite.

Niin, ja tutustun siis vasta uuniin. Minulla on myös uusi astianpesukone, mikroaaltouuni, lämpöuuni (mitähän silläkin tehdään), kahvinkeitin, leivänpaahdin, pyykinpesukone (joka tervehtii minua saksaksi), kuivausrumpu (johon en ole vielä uskaltanut koskea) ja kuivauskaappi. Niiin ja valtava pino käyttöohjeita. Unohdan romaanit ja dekkarit. Käyttöohjeet vievät minut uuteen scifimaailmaan