Olen uupunut.  Elektroniikkauupunut. Välttelen vempaimia ja hilavitkuttimia. Ruokaakin voi mainiosti tehdä ilman Thö Uunia tai sitten syödä ulkona.

Pieniä ihmeitä on kuitenkin tapahtunut. Pieniä edistysaskelia.

Olen kaksi kertaa lukinnut ulko-ovet ihan yksin. Kirjoitin tarkat ohjeet paperille ja laitoin paperin hyvään talteen. Ovien lukituksessa on logiikka, joka ei mene minun päähäni.  Kun lukitussysteemin valot (niitä on muuten kuusi eri valoa), ovat punaisella, se ei tarkoita, että lukot ja hälytys on päällä, vaan että on HÄTÄtila. Hätätila on tila, jossa ovet eivät ole lukossa eikä hälytys ole kytkettynä. Kun jokin valo on vihreä, silloin ovet ovat lukossa tai hälytysjärjestelmä on kytkettynä. Ihan oikeesti. Ohjauspaneelissa lukee mm. kuorivalvonta ja täysvalvonta. Vääjäämättä mietin, että missä se ISO-veli valvoo. Jos kytken kuorivalvonnan, niin valvotaankohan vain liikkumistani ja saan pitää ajatukseni kuitenkin itselläni?

Aiemminhan oli jo selvinnyt, että jos ja kun muistini pettää (lähtökohtaisesti siis pettää), niin pääsen sisään ilman ovikoodia tagilla (jos ei ole sähkökatkoa) tai avaimella (jos siis on se sähkökatko).  Siis JOS olen muistanut ottaa nämä mukaani.  Ongelmaksi tämän muistin tai siis muistamattomuuden kanssa tulee, että sisään tullessani minun on kuitenkin muistettava numerosarja, jolla kytken hälytysjärjestelmän pois päältä. Olen kuitenkin saanut unohtaa ovikoodin.  Huokaus.

Sähkömies oli viime viikolla töissä päivän ja lähtiessään sanoi: ” Nyt on teidän saunassa, vessassa, pesuhuoneessa ja pyykinhuoltotilassa valot”. Riemusta kiljahdin: ” Aivan ihanaa!”. Jatkoipa tuo sähkäri poistuessaan kellarin suuntaan: ” Niin, mutta en minä niitä saa sammumaan. Kellarista voi sitten irrottaa sulakkeen iltaisin”.  No, mitäpä tuosta, on kuitenkin valot.  Pieni ihme sekin.

KNX-kaveri on kuntoilut myös viime viikolla meillä yhden päivän (ripeästi astahdellut kolmen kerroksen väliä). Tulee taas perjantaina.  Nyt valot syttyilee ja osa jopa sammuilee ihan itse. Osa ei sammu. Osan voi taas sammuttaa siitä nappulasta, mistä pitäisi sytyttää. Niin tai sulakkeesta.  Pieniä ihmeitä nämäkin.

Meillä on tiiviskoti. Ei tuhlata energiaa. Niin tiivis, että kännykkään pitää puhua terassilla. Sisällä ei kuulu. Säästöä tulee, kun on lyhyet puhelut. Terassille olen jo varannut tossut ja viltin. Siellä on myös kamiinatakka, jota kohtapuolin on syytä lämmittää. Laita tekstari, mielellään tuntia ennen, jos aiot soittaa minulle. Ehdin laittaa tulet takkaan ja tarkenen jutella puhelimessa. Ei kannata soitella, jos olen kellarissa. Siellä ei puhelin toimi.

Tiivistalo tuo toisenkin mielenkiinnon kohteen. Meillä on kaksi wifiä. Molemmissa asuinkerroksissa on omansa. Siispä, kun kuljen Ipadin kanssa kerrosten väliä, niin pitää muistaa aina vaihtaa wifistä toiseen. Pieni ihme tämäkin.

Hirmuisesti on muistettavia asioita. Huonomuistisella.

ps. Autotallin ovi avautuu kaukosäätimellä, kun istun autossani ja painan kaukosäätimen nappulaa. Samasta nappulasta voin sulkea myös oven. Perinteistä on-off meininkiä. Tämä on todellinen ihme. Eikä tähän ole edes käyttöohjetta.