Konstruktivistiseen oppimiskäsitykseen kuuluu, että ensin otetaan selville, mitä asiasta tiedetään ja siihen tietoon yhdistetään uutta tietoa. Hyvä. Minä tiedän, että avaimella avataan ja lukitaan ovia.  Vanhassa kodissa numerokoodia tarvittiin myös hälytyslaitteiden kytkemiseen päälle ja pois. Helppoa kuin heinänteko.  Ei ole enää.

Meillä on sähköinen lukitusjärjestelmä. Lukkomiehet ojensivat minulle avaimen, tagin ja valitsin numerokoodin. Sain tehdä myös kysymyksiä (huomasin viittaavani aina ennen jokaista kysymystäni):

  1. Voinko jumittua kotiini lukkojen taakse pääsemättä ulos?
  2. Mihin tarvitsen avainta, jos pelkkä ovikoodi tai tagi riittää avaamaan ovet?
  3. Mihin ylipäätänsä tarvitsen tagia?

 

Kärsivällinen opastajani kertoi, että en voi jäädä kotiini jumiin enkä normiolosuhteissa en tarvitse avainta mihinkään, mutta sähkökatkon aikana vain avaimella saa lukon auki. Siis sähkökatkon varalta minuun tulee kuljettaa avainta mukanani. Hyvä varoitus, etenkin nyt, kun tiedän talossamme lymyilevästä sähköstä.

Ehdotin oitis rakentavasti: ” Laitan avaimen pääoven vieressä olevan kukkaruukun alle talteen, jotta tarvittaessa se löytyy”. En saanut kannatusta.

Tagi tarvitaan, jos muistini alkaa reistailla (miten niin alkaa?) ja unohdan ovikoodin. Voin sitten tulla tagia näyttämällä sisään, siis jos ei ole sähkökatkoa.  Siispä, jos ja kun alan unohdella asioita, tässä tapauksessa sen ovikoodin, niin siltä varalta minun tulee muistaa ottaa mukaani tagi ja avain. Ihan aikuisten oikeestiko?

Avain on nyt varmassa tallessa.  Minun tulee enää muistaa missä.

Huomenna minun on pakko perehtyä ovien lukitsemiseen ja hälytysjärjestelmään, sillä ukkokullan loma loppuu. Taitavasti olen jo neljä viikko asunut täällä lukitsematta ovia ja naputtelematta hälytyksiä päälle (olen aina livahtanut ovesta ensimmäisenä ulos).

Nyt kerään voimia tämän päivän koitokseen.  Minun pitää vaihtaa lakanat. Ne pitää myös pestä. Tämä tarkoittaa, että minun ja pyykinpesukoneen on keskusteltava. Sen lisäksi joudun tekemään ensimmäistä kertaa tuttavuutta kuivausrummun kanssa. Yritän päästä keskusteluissa sellaiseen lopputulokseen, että saisin kuivausrummusta ulos puhtaita mankelikuivia lakanoita.  Tähän vielä palataan.